Strømkabler, fra Heimdall til Frey - Del 2

En ting jeg var veldig spent på var hvordan kablene var terminert fra Nordost. Jeg hadde også fortsatt en Heimdall 2 liggende som jeg åpnet opp og tittet på.

Originalt terminert Frey 2.

Originalt terminert Frey 2.
Originalt terminert Frey 2, andre enden.

Originalt terminert Heimdall 2.

Eneste forskjellen mellom de to kablene er at Frey har en krympehylse for å samle lederne, mens for Heimdall stikkes lederne rett inn, da det er bare en for L og N. Ikke mye hokuspokus med dette. Det som forundrer meg litt er hvorfor krympestrømpen ikke dekker over hele kabelenden. Bortsett fra det estetiske trodde jeg den også skulle beskytte kabelen akkurat hvor klemmen tar.

Tid for å kutte!

Da er det vel bare å ta fram tangen.


Lederne er tvinnet rundt en indre kjerne som jeg tror er lagd av fine nylontråder 

Det var ganske lett å bite over kabelen med avbiter. Jeg brukte en liten saks og klippet opp den ytre isolasjonen 3-4 cm nedover. Det letteste var å klippe mellom to av lederne og følge rotasjonen på kabelen. Så var det bare å ta tak i en av flikene og rive av isolasjonen 90 grader på kabelen hele veien rundt. Jeg brukte en avisoleringstang for å få av isolasjonen rundt hver leder. Jeg passet på å ikke ha for lite hull på tangen slik at lederne ble skadet.

Avisolerte ender
Jeg klippet av kjernen så langt inn jeg klarte. Det samme gjorde jeg med Micro Mono-Filamenten

Furutech-kontaktene

Utseendemessig synes jeg ikke Furutech FI-28 R og FI-E38 R er de peneste, men de er hakket tyngre enn de originale fra Nordost og føles mer solide ut. Innvendig i bakkant er det en ganske tykk metallklemme hvor man kan ta ut to plast-foringer om kabelen er veldig tykk. For å få plass til Frey-kabelen var jeg nødt til å ta bort disse. Den fremre delen består av tre klemmer for L, N og G, med store kraftige skruer.

Klemmen som skal holde kabelen på plass. I midten sees se sorte foringene som man kan ta bort.

Inn med lederne

Klemmene hvor lederne skulle inn i var veldig gode og jeg følte at jeg fikk strammet dem ordentlig. Jeg skrudde de sorte lederne på L, røde på N og den grønne på G. Så var det bare å skru to skruer for feste kontaktenden med resten av huset. Skruene til klemmen i bakkant, som sitter rundt kabelen, strammet jeg nesten ikke i det hele tatt. Jeg stoppet når jeg kjente at skruene så vidt tok tak. Jeg har ved en tidligere skru-kabel-anledning strammet disse skikkelig hvor kabelen ble klemt på en måte som ikke så helt bra ut. Jeg prøvde også å tilpasse vridningen på kontaktene i forhold til hverandre slik at kablene kan kobles mest mulig rett inn i CD-spiller og DAC uten å måtte ligge vridd.

Lederne klemt på plass

Jeg tenker det beste hadde vært om lederne hadde vært samlet i en krympehylse, men det hadde jeg ikke tilgjengelig så jeg satser på å få ordnet det senere. Det samme gjelder krympestrømpe på alle endene.




Selv er jeg veldig fornøyd med sluttresultatet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inside Isotek EVO3 Sigmas

Høyttalerkabel: Nordost Heimdall vs Black Magic The Giant

HiFi-interessen